top of page
Skribentens bildDennis Jaensson

Vilket syfte har din logistik?

Syftet är olika mellan bolag, därför kan jämförelser bli som äpplen och päron i sammanhanget.

Exempelvis: Överskottsbolaget satsar på det billigaste materialen, kunden accepterar enkelhet och standard. Exklusiva designbutiken satsar på dyra material, skräddarsydda leveransvillkor, anpassningar och hög kvalité.


En effektiv logistik skapas när man vet syftet med sin logistik efter sitt bolags valda position på marknaden. Du vill ha den effektiv efter det sättet du vill jobba med den. Oavsett vad du vill satsa på vill du alltid göra den så effektiv och optimerad som möjligt.


Grunden i logistik är att hitta balans i logistikkedjan mellan hög leveransservice och låga kostnader.


En utmaning för bolagen är att hålla sig till sin strategi. D.v.s hålla sig kvar till sitt syfte, annars kan man bli otydlig. Återigen handlar det om en balans så att organisationen vet vilket håll man ska gå åt.


Exempel:

Man över eller underlevererar på kundens förväntningar. Vilket kan komma att kosta på sikt. Underleverans för den exklusiva butiken är likadant som att den billiga butiken överlevererar. Ditt bolag kommer få svårt att nå konkurrenskraft om man inte vet sitt syfte, d.v.s att man över eller underlevererar på kundens förväntningar.


För en liten indikation på det hela kan man med hjälp av vår illustration se vart i skalan man som bolag/logistikenhet befinner sig i. Det finns fördelar med bägge sidorna, så alltså finns inget rätt eller fel. För syftet kommer alltid vara olika mellan bolag beroende på vald marknadsposition.




49 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comentários


bottom of page