De flesta E-handlare kommer till en punkt då de måste se över sin logistik. Frågan är om du ska ha eget lager eller outsourca till en 3PL? Vad är bäst för bolagets konkurrenskraft och vilken lösning är mest kostnadseffektiv? I denna text vill vi göra dig mer klok i dessa frågor.
Kostnadsfrågan – Vad kostar lokalerna och arbetstiden?
Behöver nuvarande lager byggas ut eller byggas om för att de nya behoven ska mötas så uppstår en kostnad. Detsamma gäller om ett nytt lager behöver byggas som har större kapacitet. Det är första kostnaden du får räkna med för att driva det egna lagret. Därtill får du lägga till driftskostnad för dessa lokaler samt den tid det tar att hantera produkterna, ordna med frakt och annat inom logistiken. Nu kan du räkna ut en ungefärlig kostnad.
Punktlista = Dina logistikkostnader.
Lagerlokal (lokalhyra + underhåll)
Utrustning (inventarier)
Fraktpris
Åtgångsmaterial (kartong/emballage)
Waste (återvinning, kartong, plast osv)
System + Automatisering (lagersystem, stämpelklocka, WMS-system osv)
Arbetsmiljö och säkerhetsarbete (brand)
Lagerledning + Personalledning + Personalkostnader
Rekrytering + inskolning
Avvikelser: Frånvaro, vikarieanskaffning, övertid, ob, hjälp från kontoret osv
Personalförmåner: Friskvård, kaffe/fika osv
Tillväxt: inköp/utveckling av inventarier, system, automatisering, utbildning osv
Investeringshack uppstår i tillväxt för att ha koll på sin logistik, produktiviteten kräver
oftast systematik när det handlar om stora volymer
Totala logistikkostnaden / Paketvolym (inkl retur) året (antal orders) = styckpris/order.
= Ditt bolags totala logistikkostnader i egen regi.
Detta får alltså ställas mot kostnaden att anlita ett företag inom 3PL. Dessa företag kan ta hand om lagerhållning, hantering, transport och returer.
Vad är billigast och mest skalbart för ditt bolag?
3PL "kan" bli billigare då dessa företag har fördelarna som ges med stordrift. Det är helt enkelt en service där du väljer att låta en annan part sköta hela eller delar av din logistik mot en uträknad kostnad. Det kanske mest komfortabla i det hela är att du som e-handelsaktör slipper hyra för lokal & personalkostnad då dessa är stora kostnadsposter oavsett omsättningsgrad.
Vilken lösning är bäst?
Att bygga upp en konkurrenskraftig inhouselogistik kräver kunskap, resurser, ett starkt team och en massa vilja. En vilja att våga testa nya lösningar och inte fastna i gamla moment "som alltid har fungerat". Du kan alltid utvecklas - du kan alltid plocka och packa fler orders. Det finns mängder med sätt att skapa en bättre logistikenhet, Alla har dock inte det brinnande intresset eller kunskapen, i dessa lägen kan du se över att outsurca till 3PL eller ta in hjälp i din nuvarande lösning. Alltså det finns aktiva val för att bli bättre, vilken lösning som är bäst är svårt att svara på eftersom alla bolag har olika behov och förutsättningar.
Om ett 3PL-samarbete hade varit intressant för ditt bolag eller utveckla och trimma inhouselogistiken, tveka inte på att höra av dig till oss på Logistified. Vi hjälper e-handlare med båda dessa tjänster. --> Kontaktuppgifter Logistified
Vi har skrivit en artikel om hur ett 3PL-samarbete fungerar och hur snabbt det går att komma igång. --> Jag vill veta mer om detta
Comments