För många företag är det självklart att använda sig av tredjepartslogistik (3PL), för andra företag kan det vara ett begrepp som är helt obekant - därför tänker vi på ett simpelt sätt förklara och illustrera hur ett samarbete med en 3PL fungerar. Även få dig mer uppmärksam på hur fort det går att inleda ett samarbete.
Om du som företag inte själv vill eller kan hantera alla moment i ditt lager, kan du låta en så kallad 3PL, eller tredjepartslogistik ta hand om det. En 3PL-aktör är en logistikpartner specialiserade på logistik med ett stort utomstående lager som tar hand om lagren åt flera olika företag. Helt enkelt en service där du väljer att låta en annan part sköta hela eller delar av din logistik mot en uträknad kostnad.
Hur fungerar samarbetet?
Om ett företag väljer att inleda ett samarbete, hur snabbt går det att komma igång?
Själva uppsättningen och processen kräver såklart några steg. Här utgår vi från den process som vi på Logistified använder, vi är vana vid stora lagerflyttar då vi utfört några av de större inom e-handeln i Sverige inom vår konsultdel och naturligtvis drar vi lärdom och nytta av detta i din flytt till oss. Allt för att det ska gå så smidigt som möjligt för ditt bolag.
1. Kontrakt skrivs
2. Integration mot system upprättas
3. Produkter skickas från ert nuvarande lager till oss (Flytten som nämns ovan)
4. Vi inlagrar dessa produkter i vårt lager - varpå systemen fångar upp de orders som skall skickas.
5. Orders börjar löpande packas och skickas.
I de flesta fall är processen mindre komplex än vad man kan tänka sig, vi är uppe och skickar orders samma dag som produkterna anländer vårt lager.
Om detta samarbete hade varit intressant för ditt bolag, tveka inte på att höra av dig. Vi återkommer med svar snabbt. -> Klicka här för att få ditt pris <-
Comments