top of page
Fästpunkt 1
Logistified 3PL.png

Här samlar vi de vanligaste frågorna som inkommer till oss, samt tips och trix för vad man bör tänka på när man letar 3PL som vi snappat upp under vår resa med olika företag både i 3PL och i konsult-delen. Hittar du inte svar på din fråga nedan, tveka inte på att höra av dig! 

Vad är tredjepartslogistik – 3PL? Vad innebär detta koncept?

3PL är när en extern part tar över hela eller delar av din logistik och lagerhållning. Det kan handla om att en 3PL-partner hanterar allt från lager och leveranslistor till att samla in, packa och skicka ut produktbeställningar.

3PL är helt enkelt en service där ni väljer att låta en annan part sköta hela eller delar av er logistik mot en uträknad kostnad.

Vi har skrivit en hel artikel om detta. Läs mer här! 

Fördelar och Nackdelar med 3PL? Vad är positivt och vad är negativt?

 

Fördelar med en 3PL-lösning

Det finns olika anledningar till att vilja lägga ut sitt lager och inte sköta det själv. Förutom platsbrist kan det ibland vara mer ekonomiskt att använda en 3PL. Man slipper hyra av lokalen, arbetet med packning och eventuellt även transporten. Man har lättare att kontrollera kostnader, behöver inte handskas med personal och semestrar och vill man växa som företag är det ibland en förutsättning att låta lagret växa på annat håll.

Nackdelar med en 3PL-lösning

Nackdelarna med en 3PL-lösning kan vara att du riskerar att tappa kontrollen, eller känslan av kontroll, över din lagerverksamhet. Det kan också vara resurskrävande att både hitta rätt 3PL-lösning och få tjänsten att kännas som ”ditt eget” lager.

I följande artikel från oss finner du ännu mer information om detta ämne!

Vad kostar 3PL? Vad tar 3PL betalt för?

Kostnader med en 3PL-lösning

ibland känns det finns lika många sätt att ta betalt för 3PL-tjänster som det finns företag som bedriver denna typ av verksamhet. Vi vet att det är en djungel, vi har försökt att underlätta och tämja denna med vår prismodell som enbart innehåller ett fast pris per skickad order.

Generellt kan man säga att de flesta 3Pl-aktörer tar betalt enligt följande, vi följer processen från ingående till utgående gods.

Prissättning hos normal 3PL:

 

Inleverans

Kostnad för startad inleverans.

Kostnad per inlevererad rad eller artikel. 

Kostnad för lagerläggning av artiklar. 

Lagring

Kostnad per pall i pallställage per månad/dag

Kostnad per m2 för pall som ej godkänts för pallställage per månad/dag

Kostnad per hyllmeter och månad/dag vid inlagring i plockhylla.

Plockning

Kostnad för start av plockning

Kostnad per plockad rad eller per artikel vid plockning. 

Ibland beror kostnad per artikel på vikt och hjälpmedels-behov.

Utleverans

Kostnad för förpackningsmaterial.

Kostnad för skyddsmaterial i paket.

Kostnad för utskrifter.

Kostnad för fraktetikett.

Kostnad för ev. returetikett.

Kostnad för fel vid fraktbokning (per timma)

Kostnad för extra moment vid packning.

Extra

Kostnad för ompackning av varor.

Kostnad för märkning av varor.

Kostnad för inventering (per timma).

Kostnad för frakt och tull-hantering. 

etc. 

Integrationer

Kostnad för integration av system (per månad)

Detta är de vanligaste posterna ni kommer se i en faktura från 3PL, det kanske känns som en djungel, och det är det också i många fall. Dessutom finns det ofta fler poster än dessa, lite beroende på vilken systemsetup samt vilka faktureringsmöjligheter 3PL aktören besitter. 

Dessutom som vi nämner i länken nedan, så finns det viss godtycklighet i vissa av dessa delar och kontrollen är nästan omöjlig att hålla för en kund i en av ovanstående prismodeller. I vår konsult-del av Logistified brottas vi ofta med styrning av kontroll av dessa prismodeller, ett av många exempel på denna problematik kan vara - hur kontrollerar vi antalet pallplatser samt hyllmeter som används? Här kan det uppkomma oklarheter om vi inte vet exakt antal som ryms på varje plats. 

Frågor som dessa försöker vi helt eliminera i vår prismodell, läs mer nedan:

 

Här kan ni läsa mer om hur vi försöker förenkla denna prissättning och varför. 

När är 3PL ett bra val? Vilka fördelar ser ni hos Logistified med att gå till 3PL?

 

När ska jag överväga 3PL?

Denna fråga får vi ofta från olika håll, svaret är väl egentligen helt individuellt för varje företags unika situation. Det vi dock kan se är att det tenderar att vara en bra idé med avseende på nedanstående punkter. 

 

Logistifieds främsta fördelar med att välja tredjepartslogistik

 

1. Betala inte mer än du måste! Tredjepartslogistik innebär att du, som beställare, inte betalar för mer än vad du nyttjar. Dina kostnader vid användning av tredjepartslogistik är rörliga, det vill säga att du betalar bara för det utrymme du tar upp samt omfattningen av arbetet som tjänsteleverantören utför. Läs dock gärna ovanstående delar om prisbilder på denna sida först. 

 

2. Du kan skala upp – och ner! E-handeln växer för var dag och många företag är i behov av att kunna skala upp sin verksamhet. Vissa behöver också skala ner. Skalbarheten i en tredjepartslogistik är stor då din 3PL-aktör ofta kan erbjuda dig anpassade lösningar.

 

3. Du sparar tid! Ja, det säger ju sig självt. Att outsourca en så viktig del som lager och logistik frigör givetvis väldigt mycket tid jämfört med att ha ett eget lager. Du kan lägga ditt fokus på att bedriva din verksamhet så väl som möjligt, istället för att behöva lägga fokus på att planera lager och fundera över frakter.

 

4. 3PL-aktörerna är experter! Företag som erbjuder denna typen av tjänster är allt som oftast experter på just lager och logistik. Du kan luta dig tillbaka och lita på att jobbet blir gjort bättre än någonsin. De kan ofta erbjuda dig rätt leveransalternativ, smidiga returer och dylikt – allt för att din affär ska bli så bra som möjligt.

Egentligen är sammanfattningen enkel;

  • Har ni inget intresse av lager och logistik - låt de som älskar det sköta processerna.

  • Vill ni snabbt få ned era fraktpriser - gå till 3PL.

  • Behöver ni byta lokaler och hyra lager - då kan 3PL vara billigare enbart av denna anledning (beroende på lokation). 

  • Vill ni frigöra tid till att växa sälj - gå till 3PL.

  • Är ni i en snabb tilllväxt-fas - gå till 3PL för att underlätta drift. 

Anledningarna är ofta många, och är ni intresserade av 3PL skapade av e-handlare och logistikälskare klicka här. 

Välja rätt 3PL.

Grunden till lyckad 3PL.

Checklista för att välja 3PL-partner.

Att välja 3PL aktör kan vara svårt, det finns många aktörer och många är specialister inom olika områden. Logistified har lång erfarenhet av att ingå i denna typ av processer och har sett det mesta inom prissättningar och villkor. Det är inte alltid lätt att reda ut, framförallt när det kommer till priser och åtaganden (se ovan). Här handlar det om att hitta en aktör som är rätt med avseende på era kunder och er profil som företag - till en rimlig kostnad. 

Grundfrågeställningarna bör vara:

1. Vad behöver du? Syftet och ditt behov? Alla bolag är unika.

2. Vad erbjuder 3PL:en och vad är den duktig på? 3PL:ens specialisering / expertis.


Att byta till 3PL (tredjepartslogistik) från antingen eget lager eller en annan 3PL kan både vara svårt och lite skrämmande. I följande artikel har vi listat en hel del tips på vad man behöver tänka på innan man tar steget. Bästa 3PL:en är när båda parter vet vad respektive part behöver. Med tillhörande kunskap och vilja blir det den bästa 3PL:en

Här sammanfattar vi det viktigaste punkterna ur denna artikel:

  • Jämförelseprocessen

  • Bedöm dem på era villkor

  • Ta fram vad just ni behöver hjälp med

  • Kolla upp deras expertis

  • Framtida visioner

  • Ha återkommande möten med dem

  • Ha alltid så öppen kommunikation som möjligt med er 3PL-partner.

Läs vidare i artikel nedan för en fullständig genomgång om hur vi går tillväga när vi hjälper andra välja 3PL i vår konsult-del.  

Vi har skrivit en hel artikel om detta (del 3). Läs mer här! 

Hur går bytet till 3PL till? 

Att byta till eller mellan 3PL kan ofta uppfattas som mycket jobb och kanske till och med lite skrämmande. Själva uppsättningen och processen följer allt som oftast ett givet antal steg. Här utgår vi från den process som Logistified använder, denna kan dock skilja sig åt mot andra företag.

1. Kontrakt skrivs.

2. Integration mot system upprättas

3. Varor skickas från ert nuvarande lager till oss.

4. Vi inlagrar dessa varor i vårt lager - varpå systemen fångar upp de orders som skall skickas.

5. Orders börjar löpande packas och skickas. Vid stora lagerflyttar kan vi börja skicka orders löpande under flytten. 

Detta är ofta hela processen, det mesta är relativt enkelt och den stora processen är egentligen att skicka varorna. 

Nu är Logistified vana vid stora lagerflyttar då vi utfört några av de större inom e-handeln i Sverige inom vår konsult-del och naturligtvis drar vi lärdom och nytta av detta i er flytt till oss. 

I de flesta fall är processen mindre komplex än vad man kan tänka sig, vi är uppe och skickar orders samma dag som produkterna anländer vårt lager. 

Viktigt att tänka på vid byte till 3PL. Checklista för flytten. ​

Att byta till eller mellan 3PL innebär en del saker som du/ni bör tänka på i själva flytten. 

Om ni går till Logistified 3PL använder vi vår expertis från flyttar av några av Sveriges större e-handelslager för att hjälpa er.

 

Vi har ändå sammanfattat en del punkter nedan som är viktiga att tänka på generellt vid lagerflyttar och vid flytt till 3PL. Kanske kan de komma till användning vid flytt till annan 3PL än vår med.

Testa system och integrationer

Gör en flyttplan inklusive frakttider

Beräkna antal kunder/orders som kan beröras.

Ev. meddela att flyt sker på site.

Kommunicera lager-rea om möjligt innan flytt - för att minska lager och därmed frakter.

Packa alla artiklar väl och SKU-rent (så gott det går).

Fyll pallar väl och maximera lastutrymme

Se till att alla artiklar har EAN- märkning

Sortera ut artiklar med specialbehandling - skicka samlat dessa separat.

Underlätta genom tydlig märkning av alla lådor.

Sätt en tydlig inlagringsstrategi

Sätt en tydlig strategi för vad som skickas när och hur!

etc. 

Detta kan låta komplext, men läs här så ser ni att processen med lite hjälp inte är speciellt komplex!

Vilka system används i 3PL? Vilka integrationer behövs?​

Hur integrerar vi till systemen?

Logistified använder de senaste inom system för lager och logistik, vi ahr fördelen att via vår konsult del alltid få testa och finkamma marknaden på de bästa av system - som ni sedan kan dra fördel av! Vi är inte största 3PL:en men vi har alla de senaste systemen. 

Det system vi använder oftast i 3PL för integration mot era system heter Ongoing Systems, det är i grunden ett WMS som håller koll på hela lagerhanteringen i ett digitalt format. Det integrerar på ett fåtal minuter mot de flesta stora system; 

Hela listan hitta ni här, men naturligtvis kan även specialintegrationer byggas snabbt och enkelt. 

Nedan följer ett axplock av de system som integreras mot inom loppet av några minuter; 

Webbshop

 

 

ERP

 

Eget lager eller 3PL?

 

De flesta E-handlare kommer till en punkt då man måste se över sin logistik. Frågan blir om man ska ha eget lager eller 3PL? Vad är bäst för bolagets konkurrenskraft?

Kostnadsfrågan – Vad kostar lokalerna och arbetstiden?

Behöver nuvarande lager byggas ut eller byggas om för att de nya behoven ska mötas så uppstår en kostnad. Detsamma gäller om ett nytt lager behöver byggas som har större kapacitet. Det är första kostnaden man får räkna med för att driva det egna lagret. Därtill får man lägga till driftskostnad för dessa lokaler samt den tid det tar att hantera varorna, ordna med frakt och annat inom logistiken. Därmed kan man räkna ut en ungefärlig kostnad.

 

Detta får alltså ställas mot kostnaden att anlita företag inom 3PL. Dessa företag kan ta hand om lagerhållning, hantering, transport och returer.

 

Vad som är billigast och mest skalbart för ditt bolag?

3PL kan bli billigare då dessa företag har fördelarna som ges med stordrift men även intresset och expertisen i logistiken.

 

Punktlista = Dina logistikkostnader.

  • Lagerlokal (lokalhyra + underhåll)

  • Utrustning (inventarier)

  • Fraktpris

  • Åtgångsmaterial (kartong/emballage)

  • Waste (återvinning, kartong, plast osv)

  • System + Automatisering (lagersystem, stämpelklocka, WMS-system osv)

  • Arbetsmiljö och säkerhetsarbete (brand)

  • Lagerledning + Personalledning + Personalkostnader

  • Rekrytering + inskolning

  • Avvikelser: Frånvaro, vikarieanskaffning, övertid, ob, hjälp från kontoret osv

  • Personalförmåner: Friskvård, kaffe/fika osv

  • Tillväxt: inköp/utveckling av inventarier, system, automatisering, utbildning osv.

  • Investeringshack uppstår i tillväxt för att ha koll på sin logistik, produktiviteten kräver

  • oftast systematik när det handlar om stora volymer.

Totala logistikkostnaden / Paketvolym (inkl retur) året (antal orders) = styckpris/order.

= Ditt bolags totala logistikkostnader i egen regi.

 

Läs mer om Logistifieds 3PL här: 

Vi har skrivit en hel artikel om detta. Läs mer här! 

3PL och Emballagetyper​

När det kommer till emballage och 3Pl finns alla möjligheter. Det vanligaste är att man väljer att använda det emballage som 3PL:en använder för merparten av sina kunder. Det förekommer dock även ett stort antal andra varianter. 

I fallet med vår 3PL på Logistified så erbjuder vi alla olika typer av emballage, det finns inga begränsningar. Vill ni använda ert eget emballage så går det alldeles utmärkt. Vill ni kanske ha hjälp med att ta fram optimerat emballage för era produkter så är detta något vi hjälper er med. Vi har långe erfarenhet av att göra detta åt några av Sveriges ledande e-handlare. Där sker även en optimering mot frakter och kombinationer av artiklar. Detta jobb kan många gånger leda till avsevärt lägre fraktkostnader. 

Vi erbjuder alla olika typer av emballage, med eller utan branding. Här återfinns e-handelspåsar, vikkartonger, uppfällbara kartonger, specialanpassade kartonger, rör, tuber, exklusiva förpackningslösningar för ert varumärke etcetera. Alla olika typer går att lösa! Vi kan dessutom lösa nästan alla typer av specialanpassat emballage via våra samarbetspartners. 

Eftersom vi är logistikspecialister så sker allt val av emballage med fraktkostnad som främsta aspekt - om inte annat önskas. Vi strävar alltid efter att skapa den perfekta lösningen för varje order = ingen luft i paketen.

I vår verksamhet återvinns även gamla kartonger och blir till nytt fyllnadsmaterial för nya orders, i en strävan att minska miljöpåverkan. 

Logistified 3PL.png

3PL FAQ

Här har vi samlat de vanligaste frågorna samt lite tips att tänka på när ni letar 3PL.

Fästpunkt 2
Fästpunkt 3
Fästpunkt 4
Fästpunkt 5
Fästpunkt 6
Fästpunkt 7
Fästpunkt 8
Fästpunkt 9
Fästpunkt 10
Fästpunkt 11

Vårt erbjudande 

All lagerhantering (inleverans, plockning, packning, utskick, ev retur).

✔ Enkel prismodell.
✔ Inga integration- och uppstartskostnader.
✔ Fraktavtal (B2B och B2C).
✔ Logistikstatus i mobil.
✔ 25-års erfarenhet av e-handelslogistik.

Välkommen!

bottom of page