top of page
  • Skribentens bildDennis Jaensson

Logistik och hållbarhet, en möjlig kombination till lönsamhet

Det finns en tydlig uppåtgående trend i konsumenternas attityd gentemot hållbarhet och miljöarbete. Så tydlig att man inte vill kalla det trend, utan snarare ett attitydskifte som är här för att stanna.


Fler vill göra sitt för att bidra till en mer hållbar värld. Vi gör aktiva val, men är det möjligt för bolag att bli både mer hållbara och samtidigt sälja/tjäna mer?


Vad kör göras? Mycket!


Mindre returer vilket kan ske genom bättre bilder och texter, bättre kvalitet i produktion genom till exempel minskade felskick och transportkostnader. Mindre returfrakter och mindre hanteringskostnader.


Bättre prognoser och produktionsplanering ger bl.a. mindre onödiga körningar för fraktbolagen och lättare att beräkna fyllnadsgraden på sina fordon.


Bättre fyllnadsgrad på pall, bur och i kartonger. Detta innebär reducering av onödigt många lastbilar, fraktpriser, emballage och fyllnadsmaterial, vilket i sin tur reducerar miljöpåverkan och onödiga kostnader. Det talas om att B2B har 20% luft i sina försändelser medans B2C har 50% luft, så visst finns det att göra.


För att ta ett utmärkt exempel från IKEA:  Uppdrag: Effektivisera värmeljuspaketen.  Åtgärder: Minska veken (mm), ljusets diameter (mm) eller stapla ljusen istället för huller om buller i en påse. Resultat: 40% mer värmeljus på en pall. Ponera att de säljer 10 000 pall värmeljus varje år. Innan effektiviseringen behövdes alltså 14 000 pall istället för 10 000 pall, vilket även innebär att det behövs 220 färre lastbilar (singelstaplat) till varuhusen. Mindre frakter, mindre lagringsyta för samma antal värmeljus.


Detta gäller endast för EN artikel. Tänk vilka möjligheter som finns att både optimera och minska miljöpåverkan för 10 000 olika artiklar. Visst är det underbart att göra rätt i logistiken och vilket konkurrensmedel det är! Bra för både företagets plånbok och miljön.


83 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page