top of page
  • Skribentens bildLogistified

Fri frakt, en utdöende trend?

Uppdaterat: 1 juli 2019

Fri frakt och fri retur har länge varit en vedertagen metod för att locka in kunder till e-handel och sömlösa köp. Är denna generösa tillväxtaktion nu på väg att ändras till förmån för potentiellt starkare marginaler och ökade vinster?


Det är idag allmänt vedertaget inom e-handeln att den fria frakten - Å ena sidan sänker trösklarna för konsumenter att våga handla på nätet - och å andra sidan sänker e-handlarnas, redan ofta hårt pressade, bruttomarginaler.

"Fri frakt är den enskilt viktigaste faktorn vid köp av kläder och skor på nätet "

- Undersökningsföretaget Yougov


Frakt och returfrakt är därmed betydande kostnadsposter för många e-handlare, och många börjar nu titta på alternativ för att komma åt det växande problemet - samtidigt som man försöker lösa ekvationen utan att förlora kunder och köp.


H&M införde nyligen gränser för fri frakt eller en motprestation från kunden genom att erbjuda H&M fri frakt enbart till alla medlemmar i H&M Club, med en viss lojalitetspoäng i kundklubben. Att koppla fri frakt och retur till någon form av motprestation från kunden i form av lojalitetsprogram är antagligen något som kommer bli allt mer vanligt förekommande i jakten på täckning för fraktkostnader.


Konkurrenten Zalando har även de ändrat inriktning. Zalando har nyligen gjort vissa förändringar i sin leveransmodell och frågan är om det är ett första tecken på att den villkorslösa fria fraktens evangelium nu är på väg bort.

"Vi måste acceptera att konsumenterna vill beställa färre varor men med en högre frekvens och vi måste hitta sätt att hantera kundkorgar med lägre ordervärde på ett mer lönsamt sätt",

- Zalando:s vd Rubin Ritter


Samtidigt öppnar Amazon inom kort upp för e-handel på den svenska och nordiska marknaden. Amazon har alltid drivit fri frakt hårt, framförallt på de marknader där de har lanserat sitt lojalitetsprogram Prime. Kanske kommer de återigen att ändra spelreglerna för svenska e-handlare?


Så är den fria frakten på väg att försvinna inom svensk e-handel? Kommer den att förändras till att vara fri frakt gränser för att driva upp snittkvitton? Kommer lojalitetsprogram lösa ekvationen för e-handlare? Eller är den fria frakten helt enkelt här för att stanna?


Utvecklingen och debatten om fri frakt:s vara eller inte vara lär fortsätta i jakten på balans mellan tillväxt och hållbar långsiktig lönsamheten.



203 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page