top of page
  • Skribentens bildDennis Jaensson

En intervju med VD:n - Logistified 1 år

Vad är det i Logistified som lockar?

Vi har ett stort intresse för logistik även privat, jag tror det speglar av sig på vårt arbete där vi får jobba med det vi brinner för. Vi har hittat vår nisch, logistik är så brett. Lite som att säga att du idrottar, med vad? Vi är specialiserade på internlogistik men framförallt för e-handel. Vi gör krånglig logistik enkel. Simpla förklaringar och igenkänningar lockar, vi är pedagogiska och har inga behov att använda krångliga termer. Att bryta ner barriärer och begrepp är populärt idag. Oavsett om vi hjälper e-handlaren på 2 miljoner till miljardbolaget så är vi relevanta. Vi har själva erfarenheten från stegen man behöver ta.


Logistik är ett av dina intressen, men vad är huvudanledningen till att du tycker bolag ska ta hjälp i internlogistiken?

Att ha omvärldskoll och samtidigt driva den dagliga verksamheten är svårt i tajta organisationer. Man blir lätt hemmablind och tror man är klar och färdigutvecklad.

Logistikens hävstång är fantastisk om du jobbar ”rätt” i momenten.


Du pratar mycket om ”effektiv logistik i praktiken” berätta mer om detta, vad

betyder det?

Vi gör alltid prao och kan på så vis göra människor delaktiga och identifiera varje bolags behov till tidstjuvar. Alla bolag har egna behov och så även egna varianter på lösningar. Vet vi inte utmaningarna som finns på golvet kommer inte den interna logistiken bli effektiv i praktiken.


Vi tycker inte det är seriöst att säga: "Med detta blir du 40% effektivare"

Allt beror på hur mycket man ”tränat” och utvecklat tidigare och viljan att förverkliga och upprätthålla.


Coronaviruset ger oss en skakig värld, hur tänker du man ska tänka?

Coronaviruset påverkar verkligen alla, Internlogistiken är inget undantag.

Jag tror vi kommer se förändringar bl.a. kring Just-In-time, lagerbehov, lagerhantering. Vissa kommer behöva ta ett steg tillbaka för att göra sig mer flexibla. Andra kommer behöva gasa på digitalisering och strukturen.


Tankar om framtidsplaner inom konsultingen? Vad är ni framöver?

Konsultingen tror jag kommer fortsätta utvecklas väl.

Dels strukturera lagrets arbetsuppgifter: Befattningsbeskrivningar, kravprofiler, processbeskrivningar, upplärningsmaterial är grunden till att skapa syfte, delaktighet och ge ansvar för utveckling och resultat (KPI) för medarbetaren. Veta vem man söker, vad jobbet innebär och få en utbildning är avgörande för fungerande lagerverksamhet med dess medarbetare. Men även utreda lagerstorlek, lagerlayout, lagerprocesser, lagerhantering samt digitalisera och automatisera. Men även många lämnar detta åt slumpen år 2020 vilket är konstigt om man vet alla bieffekter som kan möjliggöras.


Framtidsplaner inom 3PL?

Att fortsätta vara en specialiserad 3PL för det mindre medelstora bolaget.

För e-handelsbolaget behövs hjälp innan man själv når skalfördelar. Kanske har vi även framöver den ”lokala” butikens lager och e-handelslogistik hos oss. Håller vi vår strategi kommer vi hjälpa många e-handlare att få en fin grund i sin logistik så de kan accelerera sin tillväxt.


Slutord:

Fortsätta vårt stora intresse genom att utbilda, sprida kunskap om logistik.


142 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page