top of page
Skribentens bildDennis Jaensson

Visualisera utan digitalisering och öka produktivitet

Produktivitet ger tillväxt som i sin tur ger nyanställningar, precis i den ordningen. Vad kan bolaget göra och tänka på i sin logistikutveckling?


Överallt i den interna logistiken går det att förtydliga och förenkla. Var hittar jag, var placerar jag, var finns nya, hur många, när är det fullt osv, mycket går att visualisera.


Tydlighet i logistiken minimerar frågor, fel och tid. Allt detta bidrar till en mer produktiv verksamhet. Man kommer långt med att ha tydliga system och metoder. Avvikelser och massa om och men ger goda uppslag till fel. Ju fler dessa blir desto fler frågor uppkommer.


Angrip utmaningen och förstå den ”interna kunden” dvs funktionen innan och efter, då har man tänkt på flödet och inte bara resursoptimerat logistiken. Det är annars stor risk att funktioner runtomkring får längre hantering och nya fel, suboptimering och kontraproduktivt är inte önskvärt. Anpassa efter 80/20regeln, inte efter ytterligheter.


Inspirationsbild, färgbild ger tydlighet i plockgång. Färg, bokstäver och siffror mot bestämda villkor.


Till exempel:

  • Vikt: Tunga grejer lågt och lätta grejer högt placerat.

  • Storlek: Skrymmande lätt uppe, små saker i midjehöjd, skrymmande tungt nere osv.

  • Frekvens: Antal plockningar, vill ha frekvensen i ”bra höjd”.

  • Kategori: Produktens segment/typ.



51 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comentarios


bottom of page